11 maart 2018

Steven Henry & Anneloes van Hout (Sint-Catharinakerk Eindhoven - 10.03.2018)

Wanneer in je stad of gemeente een mooie kerk staat die genoemd is naar een heilige Katharina of Catharina, dan kun je daar een poster-dame van maken die reclame maakt voor initiatieven van de plaatselijke middenstand (zoals met de Lange Katrien gebeurt in een Kempense aardbeienstad). Of je kunt het gebruiken als een mooi decor voor concerten, zoals in Eindhoven. Onder de noemer Muziek in de Cathrien wordt daar al jarenlang elke zaterdagmiddag een concert georganiseerd, dat tegen betaling van het vaste democratisch prijsje van 7 € bezocht kan worden. Fijn initiatief ! En dat het orgel in deze mooie kerk de naam "het grote Verschueren orgel" draagt, was een reden te meer om eens een keer zo'n concertje mee te pikken.

Vandaag zagen we een ongewone combinatie aan het werk : Steven Henry op basklarinet en Anneloes van Hout op klassieke gitaar. Er bestaan zo goed als geen composities die speciaal geschreven zijn voor een combinatie van deze twee instrumenten, zodat de twee musici aan de haal moesten gaan met arrangementen voor andere instrumenten. Zoals de minimalistische en rustig kabbelende compositie "Simple Lines", geschreven door de Amerikaanse componist van hedendaagse muziek Bill Ryan : normaal is dit een compositie voor meerdere cello-lijnen, maar Henry herwerkte het tot een mooi onthaastend solo-werk voor zijn basklarinet. Enkele van de lijnen speelde hij live, begeleid door enkele eerder opgenomen lijnen. Ook Annelies van Hout mocht even solo aan werk, middels een ingetogen bewerking van Prelude nr. 1 van de Braziliaanse componist Heitar Villa-Lobos. Een ander werk van deze Braziliaan (het emotionele "Bachianas Brasileiras nr. 5") werd door het duo samen uitgevoerd en dat gaf een fijn resultaat.

De combinatie van de twee instrumenten was echter niet altijd een succes. Vooral tijdens de afsluitende reeks korte bewerkingen van Romeense Volksdansen van Béla Bartók, leverde het samenspel niet het verhoopte speelse en volkse karakter op van de composities van de Hongaarse musicus. Het op de structuur van Indische raga's geïnspireerde werk "Cirex" van de Nederlandse componiste Annette Kruisbrink was oorspronkelijk geschreven voor gitaar en contrabas, dus de bewerking hiervan voor basklarinet en gitaar voelde iets natuurlijker aan, maar was ook niet over de hele lijn even sterk. Het publiek werd deze middag ook nog op een heuse wereldpremière getrakteerd : de nog zeer jonge componiste Loes Reiling schreef speciaal voor het duo het werk "Weightless", dat zich even licht liet beluisteren als de titel deed vermoeden.

Achteraf dronk ik een krankzinnig goed kopje koffie in het gezellige koffiebarretje van Stadsbranderij BeanBrothers (proef daar een doppio, gebrouwd van koffiebonen van de Nicaraguaanse koffieboer Don Rene Paguaga !) en at ik een overheerlijke veganistische maaltijd Bij Albrecht. Boeiende muziek op een mooie locatie, killer-koffie, lekker en verrassend eten, charmant gezelschap : voorwaar een fijne dag.

Geen opmerkingen: