21 februari 2015

Kamagurka (Cahier - 20.02.2015)

Ten tijde van Lava - een kwart eeuw geleden uitgezonden, het absurde TV-programma ontsproten uit de kokers van Kamagurka en Herr Seele - woonde ik nog thuis. De huisgenoten fronsten hun wenkbrauwen bij het aanschouwen van Wally in Space, Kamiel Kafka of Mijnheer Van Patiënten. Ik kon er niet genoeg van krijgen.

In al die jaren is er weinig veranderd. Behalve dat Kama een gevestigde waarde geworden is. En dat zijn kinderen nadien in de Cahier optraden (Hong Kong Dong in 2008).

Deze losjes uit de pols geschudde try out - met als ietwat centrale draad een mens in een file - vertoonde alle kenmerken van een try out in een embryonaal stadium : geregeld de draad kwijt zijn, op zoek gaan in paperassen naar een volgende grap, ... Maar de absurde humor van Kama past perfect in dat chaotische stramien. En als je grappen maakt zoals "de brandweercommandant was zo dominant, dat hij zijn snor liet groeien op zijn vrouw" dan ligt je bij mij in de bovenste schuif.

Het voorprogramma van de plaatselijke jonge hond Michiel Van Opstal - zowaar een zoon van één van mijn medestudenten Chinees ! - viel dan wel een tikje in het water bij gebrek aan muzikale begeleiding, toch kon hij me wel charmeren met zijn melancho-poëzie. Maar zijn outfit bracht bij me wel plotsklaps onderstaande geweldige sketch uit Kreatief Met Kruk in herinnering, die ik simpelweg als uitsmijter meegeef en die voor het overige geen enkel verband heeft met de zeer amusante passage van Kamagurka vanavond.



Geen opmerkingen: