31 december 2014

Audiobooks 8 : Haruki Murakami : "A wild sheep chase"

Het auditief verorberen van het oeuvre van Murakami gaat verder. Ditmaal met 's mans derde roman "A wild sheep chase", verschenen in 1982 en het derde deel in de zogenaamde trilogie van de Rat (na "Hear the wind sing" uit 1979 en "Pinball, 1973" uit 1980).

Het hoofdpersonage is een wat apathische dertiger die samen met een jeugdvriend een reclamebureautje uitbaat. Hij heeft net een scheiding achter de rug, blikt terug op een romance die hij tijdens zijn studiejaren had met een meisje waarvan hij de naam niet meer weet (maar dat met iedereen naar bed ging), en hij begint een nieuwe relatie met een callgirl annex proofreader annex fotomodel-voor-oren. Zijn nieuwe liefje beschikt immers over exquise oren en schijnbaar ook over een vorm van helderziendheid "wanneer ze haar oren niet blokkeert".

Voor één van zijn reclamecampagnes heeft de ik-persoon een foto gebruikt van een idyllische weide met schapen, een foto die hem - samen met enkele onsamenhangende brieven - werd toegestuurd door de Rat, een vriend die hij al lang niet meer heeft gezien. De campagne trekt de aandacht van de geheimzinnige en zeer invloedrijke Boss en diens al even mysterieuze secretaris. Ze zetten het hoofdpersonage onder druk om op zoek te gaan naar één van de schapen op de foto : een apart schaap met een ster op haar rug. Samen met zijn vriendin-met-de-mooie-oren gaat de man op zoek naar het schaap, een zoektocht die hem van Tokio naar het noordelijke eiland Hokkaido zal voeren ...

Na een wat aarzelende start trekt de roman zich langzaam maar zeker op gang en wordt de lezer meegezogen in een metafysische zoektocht, om op het einde beduusd achter te blijven. Wat begint als een hilarische zoektocht naar een bijzonder schaap, wordt gaandeweg een ongemakkelijke ervaring voor de ik-persoon, die beseft dat hij als een marionet gebruikt wordt in een nauwelijks te bevatten web van intriges. En ook voor de lezer is deze roman geen hapklare brok. Naast de mysterieuze zoektocht zijn er ook de nevenpersonages die niet zouden misstaan in een David Lynch-film. Het meisje met de bijzondere oren, de teruggetrokken schaap-professor, de chauffeur van de Boss die beweert over het privé-telefoonnummer van God te beschikken, de schaap-man, ... Je hebt als lezer voortdurend de indruk in een soort van trip beland te zijn, als ongenode gast in andermans droom. In deze vroege roman spreidt Murakami reeds ten volle alle elementen tentoon die zijn latere werk zullen kenmerken : het banale en het alledaagse koppelen aan het mysterieuze in een ambigue, magisch-realistische setting.

Ook voor lezers die geen boodschap hebben aan het multi-gelaagd karakter van deze roman, valt er echter voldoende plezier te beleven. Tevens een extra pluim voor de stemacteur Rupert Degas, die deze roman inlas. Wat een plezier om te luisteren naar deze man, die erin slaagt om alle karakters een eigen cachet mee te geven.

Geen opmerkingen: